Twitter sijoittamisen apuna

22/10/2016

Kävin töissä somen pikakoulutuksen jokin aika sitten. Kurssista sain idean hyödyntää Twitteriä sijoittamiseen. En kuitenkaan ihan siihen usko, että Twitterin syövereistä voisi löytyä jotain ”uutta” tietoa. Esimerkiksi Forbesin jutussa Twitteristä tai sosiaalisesta mediasta kerrotaan löytyvän selitys osakekurssin käyttäytymiselle. Sen sijaan Twitterin avulla pääsee nopeasti selville päivän taloustapahtumista ja saa uusia ideoita sijoittamiseen. Lisäksi Twitter mahdollistaa salkun osakkeiden sujuvan seurannan.

Markkinoiden seuraaminen: Sähköisen median aikana uutiset ilmestyvät normaalin verkon lisäksi Twitterissä. Melko hyvän katsauksen päivän tapahtumista saa seuraamalla esimerkiksi Kauppalehteä tai Bloomberg Marketsia.   

Uusia ideoita. Seuraamalla muita bloggareita voi saada vinkkejä uusista sijoituksista tai muuten vaan tavasta ajatella sijoittamisesta. Esimerkiksi itseäni kiinnostaa, miksi joku on ostanut tai myynyt.

Osakkeiden seuranta: Twitterissä on ollut käytössä vuodesta 2012 lähtien Cashtag-ominaisuus, jolla näkee osakkeesta käytävää keskustelua. Cashtag toimii samaan tyylin kuin hashtag (#) eli $-merkki laitetaan vaan osakkeen tickerin eteen. Esimerkiksi Fortumin cashtag on $FUM1V.  Alla on kuvattu $FUM1V:n keskustelua Twitterissä. Seuraamalla tätä keskustelua voisi teoriassa päästä kärryille osakekurssia ajavista voimista, kuten alun Forbesin jutussa puhuttiin.   

fum1v

Twitterin käytön haasteet

Mielestäni Twitterin ongelmana on valtava “tiedon” määrä. Miten tätä massiivista tietotulvaa pystyisi parhaiten suodattamaan ja jäsentämään? SocialTimesin artikkelissa esitellään tähän joitain vaihtoehtoja. Näistä mielenkiintoisimmat olivat

Twitterin Listat-ominaisuus: Listojen avulla seurattavat käyttäjät voidaan ryhmitellä eri teemojen ympärille.  Listoja voi luonnollisesti päivittää ja muokata haluttuun muotoon.      

Dashboard-sovellukset: Twitterin ympärille on luoto sosiaalisen median hallinnan työkaluja, kuten HootSuite. Työkalujen avulla twiittejä voidaan jäsennellä tehokkaammin, kuin mitä Twitterissä itsessään on mahdollista. Hallintaohjelmissa mahdollisuuksien kirjo on luonnollisesti valtaisa.      

Twitterin hyödyntäminen käytännössä

Lähdin puhtaalta pöydältä tutkimaan sitä, miten Twitteriä voisi hyödyntää omassa sijoitustoiminnassa. Tarkoitusta varten perustin oman Twitter-profiilin@StoaSijoittaja. Ajatuksena on Twitterin avulla tehostaa markkinoiden seurantaa ja saada uusia ideoita sijoittamiseen. Lisäksi Twitterin viestejä on huomattavasti nopeampi tuottaa kuin blogikirjoituksia, minkä vuoksi se toimii hyvin blogin jatkeena.

Markkinoiden seurannan työkalu

Loin Twitteriin aluksi kaksi Listaa News ja Bloggers. Newsin alle ajattelin kerätä virallisia talousuutisia tuottavia medioita. Tällä hetkellä News-listallani on vain Kauppalehti sekä Bloomberg Markets. Aluksi tuntui, että kaksi on liian vähän. Melko hyvin näitä kahta seuraamalla pääsee kuitenkin selville kotimaan ja ulkomaiden taloustapahtumista. Bloggers-listallani ajattelin keräillä hyviä sijoitusblogien pitäjien Twitter-tilejä (kuten @Dividendhawk). Kyllä siellä hyviä ideoita tuntuu löytyvän.

Latasin SocialTimesin artikkelin suosittelemana Hootsuite-sovelluksen puhelimeeni, vaikka Twitterin appsi on itsessään ihan ok.

hootsuite

Dashboard-ominaisuus toimii yllättävän tehokkaasti juuri puhelimessa, kun eri aihe-alueiden Listojen välillä pystyy liikkumaan sulavasti. Siirtyminen toimii samaan tyyliin kuin Helsingin Sanomien iPhone-sovelluksessa. Mikä tekee HootSuitesta erityisen hyvän on se, että sen dashboardiin voi tallentaa cashtagejä. Niiden välillä voidaan liikkua samalla tavalla kuin Listojen. Tätä ominaisuutta en löytänyt Twitteristä.  Näin oman salkun osakekohtaisia keskusteluja voi seurata mielestäni melko näppärästi.   

 Blogia täydentävä media    

Twitter täydentää omaa kehityspolkuani sijoittajana. Alusta saakka blogin tarkoituksena on ollut kehittää omaa ajatteluani tutustumalla eri sijoituksen aihealueisiin ja kirjoittaa niistä tärkeimmät havainnot. Twitterin roolina on enemmän kommentoida lyhyesti sen hetkisiä sijoitukseen liittyviä tapahtumia. Näkisin seuraavat erot Twitterin ja blogin välillä:

  • Twitteriin on näppärämpi kommentoida lyhyesti päivän sijoitustapahtumista (linkin kera) tai yksinkertaisesti retwiittaamalla mielenkiintoista uutista. Blogissa valittuun aiheeseen pystyy paneutumaan huomattavasti syvällisemmin, kun merkkejä on käytössä yli 140.
  • Twitterissä on helpompi ylläpitää sijoituspäiväkirjaa tehdyistä kaupoista. Vastaavasti jokaisen oston ja myynnin päivittäminen blogiin on hyvin raskasta. Toisaalta blogiin on helpompi kuvata laajemmin osakkeen oston perusteluita.
  • Twitterin päivitysvälin pystyy pitämään blogikirjoitusta tiheämpänä. Aikani ja kiinnostukseni riittää kuukaudessa yhden tai kahden laajemman blogikirjoituksen tekemiseen. Twitterin päivittämisen tai retwiitin pystyy tekemään pienellä vaivannäöllä.

VASTAA